23 Jan 2010

Episode 2 ~ kali kedua


Di mataku,dia memang sempurna
rambutnya panjang keperangan
mukanya bujur,matanya jeli
bibirnya nipis berkilau
hidungnya mancung,pipinya halus.


Inginku sapa,tapi tiada daya
degup jantungku pula makin mengencang
bila mataku tiba-tiba terpaut dengan mata hitamnya
walau hanya sesaat dua
ku rasa hati ini memancar sinar bahagia
ku toleh semula
dengan harapan dia juga menoleh sama
tapi tak apalah,esok masih ada.

Andy,selamat datang ke dunia penuh harapan. Kini kau berada di tahap pra-asmaraloka. Ha..ha… Sudah seminggu Andy melayan perasaan jiwangnya itu. Sudah seminggu juga dia sering baring di tilam tanpa katil yang menjadi tempat memisahkan dirinya dari kesibukan assignment,sambil memacukan matanya ke dinding putih polos di biliknya,tatkala fikiranya menerawang. Menerawang ke dimensi ciptaannya, yang penuh fantasi,yang dikendali imaginasinya.Kini,subjek mainan imaginasinya telah berubah,bukan lagi menjadi bintang Manchester United,bukan lagi menjadi pemain sayap kanan yang sentiasa menjaringkan gol kemenangan di masa kecederaan,juga bukan lagi menjadi pemain bola sepak yang melayakkan negara Malaysia ke Piala Dunia. Kini subjeknya lebih real, lebih logik dan genrenya lebih autentik. Watak utama telah bertukar dari hero kepada seorang gadis yang tak pernah ditemuinya sebelum ini. Seorang gadis misteri.


‘Boy,kau tengok model ni ada macam budak tu tak?’ Andy menepuk lutut Boy yang duduk di sebelah kanannya sambil kepalanya tidak beralih dari kaca televisyen.
‘Kau ni,tak habis-habis,rimas kau tau tak.’
‘Ish,kau ni,tak memahami langsung la,’kepalanya masih seperti di paku,tidak bergerak dari kaca televisyen.
‘Tak faham?Kau tu dah angau,dah mabuk dengan awek hari tu kan?’ balas Boy yang telah menjadi mangsa Andy yang mabuk kepayang itu.Andy hanya tersipu-sipu malu.Sejak mereka terserempak dengan gadis misteri Si Andy itu,Andy tidak habis-habis bercerita tentang kecantikan gadis misterinya itu kepada Si Boy. Buka saja mulut,topik yang disemburkan mesti ada bersangkut-paut dengan Si gadis misteri. Siapakah gadis tersebut? Siapakah namanya? Sudah berpunya? Ah,itu tidak penting! Sedangkan kapal terbang boleh dirampas,ini lagi kekasih orang.
Apa namanya? Semester berapa? Course apa? Hmm…Kalau dapat tahu nama kau pun cukuplah. Ish, tak boleh,mesti kenal,dia mesti tahu nama aku. Kena ada nombor telefon. Baru boleh main mesej-mesej. Boleh ajak minum,makan,joka-joka,tengok wayang. Lepas tu couple. Aiseh,indahnya… Dah couple boleh buat assignment sekali.Wah…! Indahnya…!


Inilah yang sering bermain di kotak fikiran pemuda sunyi yang bernama Andy ini. Sudah habis berfantasi, kesan sampingannya turut memberi impak terhadap teman rapatnya. Kesian Boy. Setelah hampir dua minggu sejak dari lahirnya cinta pandang pertama Andy itu,fantasinya mulai berkurang, begitu juga topik perbualannya bersama Boy. Tetapi amat mustahil untuk dia melupakannya.


‘Jom,makan,’ ajak Andy kepada Boy yang masih memakai tuala,jelas masih ada titis-titis air di dadanya begitu juga rambutnya yang masih basah dan tercacak-cacak.
‘Kejap ya darling,’ terus memasuki bilik setelah menerima ajakan temannya itu.
‘Makan di mana?Simfoni? Selera Indah?’ sambil memakai tali pinggang, menanya Andy yang sedang asyik menekan punat telefon bimbitnya.
‘Qrishna?’
‘Jom,’mudah memberi kata sepakatnya.
Sebaik saja sampai di restoran India muslim itu,Andy menghala kepalanya ke kiri dan kanan, mencari tempat duduk untuk mereka.
‘Tu,tu,’Boy menuding jarinya di penjuru bahagian luar restoran itu. Memang tempat open-air selalu di jadikan pilihan kerana lebih selesa,lagi-lagi perokok. Malam itu,umat yang datang boleh dikatan sangat ramai,maklumlah,Jumaat malam Sabtulah katakan. Malam yang best untuk chill-out.Kononnya.
Sebaik saja duduk,mereka berdua terus di datangi pelayan di situ untuk mengambil pesanan.
‘Pandai kau pilih tempatkan?’Andy menjeling pada meja yang terletak pada pukul 10,hanya lebih kurang semeter dari meja mereka.Boy hanya senyum dengan mulut tertutup,seraya mengangkat keningnya.
Dua gadis baya mereka sedang rancak berbual,salah seorangnya mengacau cawannya dengan straw dan seorang lagi sibuk menggerak-gerakkan tangan membantunya menyampaikan satiranya itu.
‘Cute juga kan?’Boy memuncungkan mulut pada dua gadis yang berdekatan meja mereka. Andy hanya memaling kepala untuk sekilas pandang.’Ah,engkau,tak habis-habis dengan gadis misteri!’’Gadis misteri,gadis misteri!’sambung Boy lagi.Andy hanya tersipu malu.


‘Yana,Yana!’panggil Si Becok dengan melambai-lambai tangannya. Sebaik saja sedar akan panggilan itu,dia pun terus menuju ke meja yang diduduki dua orang gadis itu.Dia terus menyalam kedua-dua gadis yang tadi rancak berbual.
‘Teh O ais limau,’jawabnya sebaik saja pelayan datang kepadanya. Bila ditanya ingin makan apa, dia hanya menggeleng..Tanpa disedari ,rupanya dia diperhatikan oleh dua pemuda,Andy dan Boy.
‘Patutpun ajak aku makan sini,’perli Boy yang sedang melihat temannya sedaya upaya menahan hidungnya dari mengembang lebih besar.
Oh,Yana rupanya

Tiada ulasan: