20 Jan 2010

Episod 1~ Selamat tinggal

Andy. Itulah nama panggilannya. Nama yang sudah sebati dengan penduduk Kampung Bohor Tempoyak. Siapa tidak kenal satu-satunya anak abang Shah ini. Setiap kali Ramadhan menjelma,meriam buluhnya pasti menggegar kampung itu. Lagi-lagi pada malam raya,Pak Imam dan kroni-kroninya sibuk bertakbir,di situ juga dia sibuk menyalakan sumbu meriamnya. Zaman kanak-kanaknya memang diwarnai dengan kenakalannya. Tapi aku bukan mahu bersatira tentang Andy semasa usianya setahun jagung. Aku nak cerita tentang seorang siswazah yang hidupnya terasa kosong seperti kain Ihram. Hidupnya hanya untuk meneruskan hidup,tanpa berkongsi dengan kaum hawa. Kaum hawa yang sepatutnya menghiasi skrin telefon bimbitnya,seperti remaja sebayanya yang lain. Mari sini kita berkenalan dengan Andy.
Nama ; Azriandy bin Mat Shah
Tarikh lahir ; 13 Oktober 1985
Tempat lahir ; Hospital Queen Elizeberth, Kota Kinabalu
Berat ;± 60kg
Tinggi ; ± 170cm
Bapa ; Mat Shah bin Selamat
Ibu ; Siti Khadijah @ Amanda binti Sugut
Tempat tinggal sekarang ; Kg.Bohor Tempoyak,Langkawi
Matahari kian menghilang,sinar teriknya tidak lagi dirasai seperti tengah hari tadi. Buih laut semakin menghampiri jari kakinya.Bayunya kadang-kadang menyusup sampai ke tulang. Menggigil kecil Andy dibuatnya. Jet ski meluncur laju,ke sini sana,bebas tanpa batas,kini berkurang. Begitu juga ibu-ibu,bapa-bapa yang duduk melepak di atas tikar mengkuang sambil tangan kiri di kepala,tangan kanan pula di peha yang dikepit rapat.Santai.Cantik pemandangan Pantai Chenang. Matahari mengundur diri,membenarkan sang bulan pula untuk memberi sinarnya. Awan yang tadi biru,kini sedikit jingga keunguan. Andy duduk menikmati pemandangan indah itu buat kali terakhirnya. Sambil menikmati nikotina, dia hanya memerhati matahari jatuh ke ufuk barat. Dia menoleh ke kiri,ke arah warung minuman yang menyediakan arak tanpa cukai. Ramai. Matanya tertarik dengan gadis berambut perang,yang memakai dress merah. Matanya biru, hidung nya mancung,ukiran keningnya halus,manis rautnya ketika senyum. Andy melihat saja gelagat manusia di warung itu. Memegang gelas kaca yang pendek,botol kaca hijau,juga ada menggenggam tin bergambar harimau.
“6 setengah!” dia melihat tangan kanannya.
Andy menghisap rokoknya dengan sekali jalan. Di buang puntungnya di pantai itu dengan tenaga kinetik jari tengah dan ibu jarinya. Dia bingkas bangkit dari seliparnya yang dijadikan alas tempat duduk sejak pukul empat tadi.
“Wow,happening!” sambil senyum kepada salah satu pelayan bar di situ.
Esok Andy akan berlepas ke Kuala Lumpur,setelah hampir 2 bulan bercuti. Riak wajahnya jelas menunjukkan keberatan untuk meninggalkan pulau yang memang sudah sebati dengan jiwanya,sejak 19 tahun lalu.
‘Kau dari mana ni?’ sambut emaknya sebaik saja Andy menutup pintu kayu rumah mereka.
“Layan blues” terus melabuhkan buntutnya di sofa,seraya mengambil remote di meja depannya.
‘Sudah packing?’ tanya emaknya lagi
‘Sudah bos!’jawabnya pantas sambil menekan-nekan punat remote.
‘Esok siapa jemput kau di airport?’
‘Andy naik bas pergi KL Sentral mak,sampai sana baru kawan An ambil An,lepas tu baru pergi Shah Alam.’
‘Pergi mandi,lepas tu kita makan,dah makan kau rileks kejap lepas tu pergi tidur,esok kena bangun awal.’
‘Aduh,kena balik aku,’ Andy senyum sinis sebaik saja melihat muka ibunya. Dia mencapai tuala di kerusi lalu ke ruang belakang rumahnya,di mana terletak kamar mandi.

Pang pang pang!
‘Azriandy bangun!’memecah sunyi rumah yang didiami mereka di Jalan Bohor Tempoyak.
‘Andy kau nak terlepas flight kah?’sambung maknya lagi.
‘Hmm,jap,’suara mamai Andy kedengaran.

‘Okey la mak,Andy jalan dulu,’ terus menghulurkan tangan dan mencium tangan emaknya. Tidak cukup dengan itu,dia memeluk dan mencium kedua belah pipi wanita yang berusia di tengah 40-an itu.
‘Kau belajar elok-elok,jangan tidur je!’ tegur bapanya.
‘Okey bos,’menyalam erat tangan yang dipenuhi urat-urat itu,tangan yang telah menyaranya sejak merah lagi sehingga kini,sehingga dia bakal bergelar jurutera. Di cium tangan itu.
‘Dah sampai nanti An call’ terus menuju ke pintu A2,pintu menuju balai pelepasan.
Ibu-bapanya masih tercegat di situ,memerhatikan satu-satunya anak melepasi alat imbasan yang di selia oleh penjaga negara . Andy menoleh ke belakang,mengangkat tangan kirinya dan melambai kepada insan yang dipanggilnya mak dan ayah.

‘Weh,mana?Aku dah kat KL Sentral ni,ha okey okey!’ meletakkan balik telefon bimbitnya di saku seluarnya.
20 minit kemudian
Andy yang duduk sambil mendengar lagu melalui Walkmannya ,tiba-tiba menyeluk saku di mana telefon bimbitnya di letakkan.
‘Mesej.’

‘weh ak ad kat atas depan hotel Hilton ni,’ tertera di paparan skrin telefon bimbit Andy

‘jap,’balas Andy
‘Ha,itupun,’ terus menuju ke kereta Kancil bewarna keemasan.
‘Whats up brother!’terus menyapa Boy yang telah menjadi kawan rapatnya sejak semester 1 lagi. ‘Amacam result?’ tanya Andy lagi.
‘Elektrik!’jawab Boy ringkas. Andy mangangguk kepala,tanda faham.

Hari pertama kuliah
‘Boy,kelas Matematik kat mana?’ soal Andy sebaik saja mengeluarkan kaki kirinya dari Sang Kancil.
‘Ntah,aku pun tak tahu,nanti kita tanyalah siapa-siapa’
Dalam perjalanan menuju ke fakulti,tiba-tiba sesuatu telah menarik hati Andy,langkahnya terhenti,Begitu juga kawan baik selama-selamanya itu.
‘Holy potatoes!,’terpacul dari mulut Andy.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pokok buah chenta? haha. shit man!!


xapizx